dinsdag 24 mei 2011

“Niemand wordt graag als de ‘zwangere’ bekeken op school”

PRO INTERVIEW

Evy Maes (18), studente journalistiek bij Lessius Mechelen, zegt dat abortus een redelijke keuze is. Volgens haar is abortus een preventie. “Moeders die hun pasgeboren kind achterlaten in een zak buiten: dat zijn de moordenaars”, aldus Evy.

“Ik ben voor abortus omdat het altijd gemakkelijk is om ‘neen’ te zeggen als je nog nooit in zo’n situatie bent beland. Ik zeg dus pro omdat ik mensen verafschuw die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Al heb ik het wat moeilijker met roekeloze tieners die erop los vrijen. Een beetje verantwoordelijkheid is toch wel op zijn plaats. Maar ik wil sowieso niemand veroordelen want niet elke situatie is hetzelfde.

Tegenwoordig zijn de risico’s van een abortus toch miniem? In zo’n geval moet je volgens mij egoïstisch zijn. Als je bijvoorbeeld nog studeert, dan kan je niet even zomaar 9 maanden naar school blijven gaan tot je je baby afstaat ter adoptie. Niemand wordt graag als de ‘zwangere’ bekeken op school. De meeste mensen gaan dan hun oordeel vellen zonder dat ze eigenlijk ook maar enige achtergrondinformatie hebben over de omstandigheden en dergelijke.

In sommige gevallen is het beter om je verantwoordelijkheid op te nemen voor het kalf verdronken is. Het is altijd gemakkelijk om te horen van buitenstaanders dat je het moet houden. Ten eerste staan zij niet in voor de dagelijkse verzorging. Ten tweede denk ik niet dat veel mannen een vrijwillige financiële bijdrage zou leveren voor iemand die het geld niet heeft om in te staan voor de opvoeding van een kind. Abortus is geen gemakkelijke uitweg: ik denk niet dat het weghalen van je eigen vlees en bloed zo gemakkelijk is. Ik weet zelf niet hoe het voelt en heb er dus ook geen ervaring mee, maar als je iets noodgedwongen moet afstaan omdat je er niet voor kan zorgen of wat dan ook, dat kan gewoon niet gemakkelijk zijn.

Geen enkel anticonceptiemiddel is onfeilbaar. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je beter maar nooit meer seks kan hebben als je geen kinderen wil. Maar mensen houden gewoon van seks. Zeg dan eens tegen een man of vrouw met een hoog libido: ‘geen seks tenzij we voor een kind gaan.’ Iedereen heeft toch recht op een tweede kans als er eens iets misloopt.

Abortus is geen moord. Dat is natuurlijk die typische commentaar. Toch maar iets proberen te zoeken om mensen een schuldgevoel aan te praten. Niemand krijgt natuurlijk graag de commentaar dat zij iemand vermoord hebben. Ik bekijk het zo: moeders die hun pasgeboren kind achterlaten in een zak buiten, dat zijn moordenaars. Moeders die hun verantwoordelijkheid opnemen en beslissen om het te laten wegnemen noem ik verantwoordelijke vrouwen, die niet zomaar kinderen op de wereld zetten.

Eén van mijn beste vriendinnen heeft een abortus laten uitvoeren. Zij had gewoon heel veel pech, en heb haar dan ook altijd gesteund. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou meemaken, maar dan gebeurt het toch.

Ik zou een abortus laten uitvoeren als het ooit nodig is. Waarom niet? Waarschijnlijk zou ik er dan wel niet zo licht over gaan als nu. Als ik ooit verkracht zou worden en ik ben toevallig daardoor ongewenst zwanger. Dan wil je toch geen kind?”