dinsdag 24 mei 2011

“Het is eenvoudig om te zeggen: ‘abortus veroorzaakt een trauma.’”

EXPERT INTERVIEW


Dr. Erwin Schroyens (50), gynaecoloog bij het Sint-Maarten Ziekenhuis in Mechelen, beantwoordt enkele vragen over abortus, die nog een controversieel onderwerp is.

Hebt u al een abortus uitgevoerd? Hoe waren de ervaringen?
Ja. Ik heb positieve en negatieve ervaringen gehad. Ik heb mensen die heel opgelucht en gelukkig waren, maar ik heb ook abortus gedaan voor medische redenen als er complicaties waren. Ik heb ook mensen gehad die een zwaar trauma en veel spijt hadden, of die achteraf vonden dat het een verkeerde beslissing was en niet meer zwanger werden.

Kan een abortus de kans op een tweede zwangerschap schaden?
Ja. Als je pech hebt en er ontstaat een ontsteking van baarmoederslijmvlies en de eileiders gaan toe, of een andere complicatie, dat kan. Gelukkig is dat zeldzaam, maar het kan.

Denkt u dat de wetten over abortus in België passend zijn of moet er iets veranderen?
Ik denk dat de wet passend is. Een abortus mag uitgevoerd worden in de eerste 13 weken. Persoonlijk vind ik, als een abortus veel later komt, dat het moeilijker wordt omdat de embryo al zo groot is, de ingreep wordt technisch moeilijker.

Zorgen anticonceptiva er gegarandeerd voor dat een vrouw niet zwanger wordt?
Nee, elk contraceptivum heeft een faalprocent. Er is een wetenschappelijke formule voor, de Pearl Index. De Pearl Index zegt hoe veilig een methode is. Er is ook altijd de mogelijkheid voor mislukkingen: de pil vergeten te nemen, het spiraaltje is verschoven in de baarmoeder, het condoom is gescheurd, de “morning after pill” is te laat genomen, dus niet meer efficiënt… dus het is niet juist van te stellen “anticonceptivum: geen probleem”, zelfs met de juiste innamen. Anticonceptivum vermindert de kans op ongewenste zwangerschap maar maakt het niet nul.

Zijn er gevallen waarin abortus niet aanvaardbaar is, zelfs voor de 13 weken?
Ja, bijvoorbeeld, omwille van keuze van het geslacht. Dat vind ik niet aanvaardbaar. Of als mensen zeggen “ik wens een abortus want ik heb een zoontje van 3 jaar en ik wou pas volgend jaar een kind.” Dat is voor mij ook niet aanvaardbaar. Daarom vind ik ook dat elke arts het recht heeft om met zijn eigen geweten na te denken over het geval en ook een beslissing te nemen. Het kan zijn dat mijn inzicht verkeerd is en een andere arts een andere inzicht erover heeft.

Zijn er veel risico’s voor de vrouw om een trauma te verwerven na een abortus?
Niet veel fysiologische problemen. We zien er weinig lichamelijke complicaties. Psychische problemen zijn er soms wel. Ik ken mensen die zwaar getraumatiseerd zijn door een abortus. Anderzijds zijn er ook mensen die zwaar getraumatiseerd zijn door het feit dat ze het niet hebben laten uitvoeren en het kind hebben afgestaan. Dus het is een beetje eenvoudig om te zeggen “abortus veroorzaakt trauma”, maar het is zeer zeker dat het heel belangrijk is van te weten dat het geen perfecte oplossing is.

Bent u gelovig? En is uw invalshoek beïnvloedt door uw religie?
Ja. Misschien deels wel in die zin dat ik genuanceerd denk en vind dat ik elke mens, met welke keus hij ook maakt, mee moet zoeken naar een oplossing.

Wanneer wordt een foetus een mens?
Ik kan daar geen moment opplakken, maar het is toch heel duidelijk dat naarmate de zwangerschap verder gaat, dat er meer mens is. Ik heb moeite met een abortus in de 12e week van een zwangerschap, bijvoorbeeld.